Nu aveti produse in cos

Cafeaua, cu bune si releCafeaua, cu bune si rele

Cafeaua, cu bune si rele

Cafeaua, cu bune si rele

Numeroase studii si-au propus sa evalueze impactul consumului de cafea asupra sanatatii populatiei, in ultimii 20 de ani. In general, cercetatorii au vesti bune si ne asigura ca ritualul cafelei de dimineata este un obicei destul de sanatos, beneficiile consumului de cafea fiind cu siguranta peste riscurile si efectele negative deseori atribuite acestei bauturi.

 

1. Cafeaua reduce riscul de diabet si boala Parkinson
O serie de studii recente au demonstrat efectele benefice ale cafelei in reducerea riscului de diabet tip 2. Dupa ce au analizat datele a 120000 de persone intr-o perioada de 18 ani, cercetatorii de la Harvard au ajuns la concluzia ca cei care beau in fiecare zi 1 - 3 cesti de cafea au un risc semnificativ mai mic de a face diabet in comparatie cu cei care nu sunt consumatori de cafea. Chiar mai surprinzator pare faptul ca acelasi studiu indica o reducere a riscului pentru diabet cu 54% la barbati si 30% al femei in conditiile unui consum de cafea de 6 cesti sau mai mult, fata de persoanele care evita aceasta bautura. Desigur ca la aceasta cantitate de cafea efectele negative tind sa contracareze beneficiul.
Cercetarile au intors rezultate spectaculoase si in ceea ce priveste preventia bolii Parkinson. S-a dovedit ca cei care beau cafea regulat au un risc scazut cu 80% de a face aceasta boala.


 

2. Cafeaua protejeaza de afectiuni ale aparatului digestiv
Cancerul de colon prezinta o incidenta mai mica in randul persoanelor consumatoare de cafea fata de restul populatiei. Statistica indica faptul ca doua cesti de cafea pe zi reduc riscul de cancer de colon cu 25%. Cifrele sunt imbucuratoare si in ceea ce priveste ciroza hepatica si litiaza biliara. In plus cafeaua creste secretia biliara si stimuleaza motilitatea intestinala.
Alaturi de aceastea si stomatologia are un aliat in cafea, pentru ca anumite componente care dau gustul amar al cafelei au si proprietati anti-adezive si antibacteriene, prevenind astfel aparitia cariilor denare.
Oamenii de stiinta atribuie aceste beneficii atat cafeinei cat si antioxidantilor continuti in cafea care se pare ca se activeaza in timpul prajirii boabelor. Fata de ceai sau cola, cafeaua contine de trei ori mai multa cafeina, aproximativ 85mg la o cana de cafea. Daca in preventia bolii Parkinson cafeina pare sa detina rolul important, in cazul diabetului responsabili sunt antioxidantii continuti de cafea: anumite tipuri de kinine, tocoferolul , acidul clorogenic, precum si substantele minerale ca magneziul. Toate aceste componente imbunatatesc sensibilitatea la insulina si metabolismul glucidic. Asta inseamna ca si cei care beau cafea decafeinizata au de beneficiat de pe urma consumului.

 

Care sunt efectele nocive ale cafelei?
Pe de alta parte este evident ca abuzul de cafea nu este lipsit de efecte nocive. Excesul, insemnand o cantitate mai mare decat poate tolera organismul unei persoane, poate produce nervozitate, insomnie, ameteli, cefalee, palpitatii. Adversarii cafelei pretind ca, asemenea alcoolului, cafeaua stimuleaza numai pentru moment sistemul nervos, ideatia si efortul fizic. Acesta ar fi numai un efect efemer si iluzoriu asupra activitatii masinii umane obosite.
Desi exista studii care au incercat sa investigheze o relatie intre consumul de cafea si nivelul de colesterol, rezultatele sunt contradictorii. Totusi se crede ca abuzul de cafea poate creste colesterolul la anumiti indivizi, insa responsabile de acest lucru par a fi uleiurile din cafea, asa incat persoanele care consuma cafea filtrata nu ar trebui sa se ingrijoreze.
Cafeaua este contraindicata persoanelor care sufera de inima, celor hipertensivi, bolnavilor neuropati, hipocondrici, nevrotici, sau celor care sufera de insomnie. Gravidele sunt sfatuite sa evite consumul de cafea, la fel si persoanele cu risc crescut de osteoporoza.
Cu toate acestea oamenii de stiinta cred despre cafea si cafeina ca sunt mult mai putin periculoase fata de bauturile racoritoare precum cola, mai ales cele fara zahar. Se pare ca zaharul adaugat in cafea este cu mult mai periculos decat cafeaua in sine.

 

Un lucru este cert: culturile de cafea sunt printre cele mai contaminate cu pesticide, fertilizatori si ierbicide. Daca sunteti consumatoare de cafea ar fi de preferat sa beti cafea care nu a suferit tratamentele de mai sus (cafea ecologica).
Atentie si la filtrele folosite. Cele albe, care sunt probabil si cele mai utilizate, sunt inalbite cu substante pe baza de clor, iar o parte dintre acestea ar putea ajunge in cafeaua dumneavostra in timpul filtrarii.

 

In concluzie, cafeaua e buna dar bauta cu moderatie.

 

Articol urmator:

Semintele de canepa - miracolul din farfurie

Articol anterior:

Marato de Barcelona 2011

Spune-ti parerea!


  • Email-ul tau nu va fi publicat



Transport gratuit - Bucuresti pentru comenzi mai mari de 100lei - Provincie pentru comenzi mai mari de 200lei